SPRAWOZDANIE ROCZNE Z DZIAŁAŃ
ZESPOŁU DS. SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE W ROKU SZKOLNYM 2018-2019
W bieżącym roku szkolnym zespół do spraw Szkoły Promującej Zdrowie przeprowadził badania ankietowe wśród uczniów, nauczycieli, pracowników szkoły oraz rodziców, w celu zbadania
i znalezienia problemów w zakresie zdrowia. Ankiety przeprowadzono dwukrotnie, na początku
i końcu roku szkolnego. Problemem priorytetowym, którym zajął się zespół ds. SzPZ była relacja pomiędzy uczniami. Dodatkowo podjęliśmy działania profilaktyczne związane z atmosferą w szkole, aktywnością ruchową oraz zdrowymi nawykami żywieniowymi. Oceny z realizacji zadań zostały dokładnie przeanalizowane, a wyniki opisane i zamieszczone na stronie szkoły w zakładce SzPZ.
Poniżej przedstawiamy nasze działania:
– „Międzynarodowy Dzień Tolerancji”,
– Dzień Życzliwości i Pozdrowień”,
– Dzień sportu „Sportowo i Zdrowo”
– Udział w projekcie Otylii Jędrzejczak „Mistrzynie w Szkołach” (sport jak dziewczyna),
– Zumba świąteczna z okazji Mikołajek,
– Akcja „Mój Plecak”
– „Dzień Zdrowia”
– Dzień Dziecka na sportowo
– Akcja „Wsiądź na rower”,
– Udział w akcji „Śniadanie daje moc” – wszyscy uczniowie
– Przygotowanie gazetek ściennych
– Zajęcia praktyczne, pogadanki nt. wartości odżywczych i korzyści spożywania owoców i warzyw
– Pogadanki i spotkania z pielęgniarką szkolną nt. higieny osobistej, higieny jamy ustnej (fluoryzacja), higieny okresu dojrzewania
– obchody Szkolnego Dnia Walki z Hałasem, przeprowadzenie ankiety, warsztaty z psychologiem, film,
– oraz wszystkie akcje szkolne związane ze zdrowiem i dobrym samopoczuciem, do których należą wycieczki szkolne. zdrowe wspólne śniadania w szkole.
– Na podstawie przeprowadzonej diagnozy i szeregu działań, określiliśmy mocne strony szkoły i słabe strony szkoły.
Mocne strony to:
- Nowoczesna baza dydaktyczna,
- Dobrze wyposażona sala gimnastyczna,
- Sukcesy uczniów w zawodach sportowych i konkursach,
- Bogata oferta zajęć pozalekcyjnych, umożliwiająca uczniom rozwijanie zainteresowań i osiąganie sukcesów w zawodach sportowych i konkursach,
- Umożliwienie uczniom uczestnictwa w różnorodnych zajęciach sportowych,
- Organizowanie imprez sportowych, kulturalnych, edukacyjnych dla całej społeczności szkolnej i środowiska lokalnego,
- Zajęcia dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Gabinet pielęgniarki na terenie szkoły,
- Zaangażowanie uczniów i rodziców w różnego rodzaju imprezach klasowych i szkolnych,
- Dobra współpraca ze środowiskiem lokalnym,
Słabe strony to:
– Ciągle zbyt niska świadomość uczniów i ich rodziców w zakresie zachowań prozdrowotnych,
– Złe nawyki żywieniowe uczniów (spożywanie małej ilości warzyw i owoców).
Wnioski do pracy w nowym roku szkolnym:
– Kontynuacja realizacji programów oraz projektów prozdrowotnych i profilaktycznych Szkoły Promującej Zdrowie oraz profilaktyka relacji rówieśniczej.
W roku szkolnym 2017/2018 nasza szkoła wzięła udział w przedsięwzięciach Pomorskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Działania te wypełniły okres przygotowawczy, w którym udało nam się wyłonić inicjatora oraz stworzyć grupę inicjatywną, składającą się z Pani Dyrektor, nauczycieli wychowania fizycznego i wychowawców klas oraz uczennic z klasy VI i ich rodziców. Najpierw jednak nasi rodzice potwierdzili potrzebę dbania o zdrowie i zaakceptowali kontynuowanie przez szkołę działań prozdrowotnych.
O naszej inicjatywie poinformowaliśmy pracowników szkoły na posiedzeniach rady pedagogicznej i spotkaniach z nauczycielami, których zachęcaliśmy do wspólnej refleksji. Przeprowadziliśmy również ankiety na temat zdrowego stylu życia oraz dyskusje nad znaczeniem zdrowia i dobrego samopoczucia w szkole. Następnie przeprowadziliśmy w młodszych klasach warsztaty i pogadanki na temat zdrowia: „Czym jest zdrowie? Na czym polega zdrowe odżywianie? Jakie jest ich samopoczucie w szkole?” Kolejnym etapem było przeprowadzenie w starszych klasach ankiety, które pomogły ocenić poglądy uczniów, na temat atmosfery w szkole, ich samopoczucia oraz co wiedzą na temat zdrowego odżywiania.
Po przeprowadzonej analizie ankiet, wywiadów z uczniami i nauczycielami, zespół inicjatywny przeprowadził działania, które miały pomóc zrozumieć koncepcję i priorytety SzPZ, związane ze zdrowiem i dobrym samopoczuciem, działania rozwiązujące problemy, uzupełniające wiedzę na temat zdrowego stylu życia.
Należą do nich między innymi:
- w obszarze zdrowia psychicznego:
- warsztaty socjoterapeutyczne, integracyjne
- Dzień tańca – projekt edukacyjny z udziałem wszystkich klas,
- Dzień Rodziny – wspólne aktywne spędzanie czasu wolnego,
- Dzień Dziecka – integracja dzieci w różnym wieku poprzez zabawę i opiekę,
- Andrzejki w szkole – tolerancja dla każdego,2. w obszarze zdrowia fizycznego:
- Dzień wody,
- „Śniadanie daje moc” w klasach młodszych,
- Sprzątanie Świata (ekologia, segregacja odpadów, recykling),
- Dzień Pluszowego Misia (marchewkowe ciasto, walory miodu),
- Szkolne śpiewanie kolęd i pastorałek (jarmark świąteczny, potrawy świąteczne),
- okolicznościowe spotkania dla seniorów (aktywny tryb życia w każdym wieku).
- inne działania, w których inicjatorami są uczniowie naszej szkoły:
- Przed Mistrzostwami Świata w Piłce Nożnej,
- Bike-owe wycieczki rowerowe,
- Ratujmy pszczoły,
- Poznaję wczoraj, działam dziś, tworzę jutro.
Grupa inicjatywna na rok szkolny 2018/2019 przygotowuje kolejny szereg rozmaitych działań – nowych i cyklicznych, które pomogą zrozumieć koncepcję SzPZ oraz poprawią samopoczucie uczniów i zadbają o zdrowe nawyki odżywiania, a w konsekwencji ukształtować nawyki zdrowego stylu życia.
Podstawą koncepcji SzPZ są założenia promocji zdrowia, zgodnie z którymi:
• zdrowie jest tworzone przez ludzi w codziennym życiu, we wszystkich siedliskach, w których żyją, uczą się, pracują, wypoczywają, bawią się; jednym z siedlisk jest szkoła i jej społeczność – nauczyciele, pracownicy niepedagogiczni, uczniowie i ich rodzice;
• niezbędne są dwa wzajemnie powiązane rodzaje działań: – działania indywidualne ludzi, którzy starają się, aby ich styl życia był prozdrowotny, – działania wspólne społeczności, która tworzy sprzyjające zdrowiu środowisko fizyczne i społeczne;
• warunkiem skuteczności działań jest uczestnictwo, zaangażowanie jak największej liczby członków danej społeczności; programy promocji zdrowia są wdrażane „z ludźmi”, a nie „dla ludzi”; w szkole niezbędne jest uczestnictwo nauczycieli, innych pracowników, uczniów (rzeczywiste, a nie pozorne) i współpraca z rodzicami uczniów.
Standardy szkoły promującej zdrowie
- Koncepcja pracy szkoły, jej struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkolnej w realizacji działań w zakresie promocji zdrowia oraz skuteczności i długofalowości tych działań.
- Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów.
- Szkoła realizuje edukację zdrowotną i program profilaktyki dla uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz dąży do poprawy skuteczności działań w tym zakresie.
- Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami.
NASZE DZIAŁANIA
CZERWIEC 2019
W naszej szkole zdrowie to podstawa!
Zobaczcie fotorelacje z imprezy pt. „Dzień Zdrowia”.
Akcja „Rowerowy Maj” – ZAKOŃCZONA!
Zasady były bardzo proste – każdy uczeń i nauczyciel, który w maju dotrze na lekcje w sposób aktywny: na rowerze, hulajnodze, rolce czy deskorolce, otrzymuje pieczątkę.
Najbardziej aktywni uczestnicy otrzymywali dzisiaj nagrody.
A oto fotorelacja:
„Każdy człowiek Ci to powie – na rowerze dbasz o zdrowie”
MAJ 2019
Szkoła to hałas. Hałas to ból głowy, problemy z koncentracją, a nawet agresja i pogorszenie słuchu. Problem jest stary jak sama instytucja szkoły. I choć rozwiązania są dostępne, to mało kto z nich korzysta.
Zespół do spraw SzPZ zabrał się za ten problem.
Między 6 a 10 maja zostały przeprowadzone ankiety wśród uczniów klas 4-8 i 3 gimnazjum, a następnie została przedstawiona prezentacja multimedialna, która miała uświadomić uczniów, jak wielkim problemem jest hałas.
Poniżej przestawiamy wyniki badań uczniów oraz wnioski.
Poniżej przestawiamy wyniki badań uczniów oraz wnioski.
MARZEC 2019
„Coraz dłuższe dni nastają, sroga zima odjechała.
A do życia powolutku budzi się przyroda cała.” Tadeusz Boy-Żeleński
21 marca w naszej szkole obchodziliśmy Dzień Wiosny. Każda klasa ze swoim wychowawcą spędziła ten czas aktywnie i zdrowo, przygotowując zdrowe kompozycje żywieniowe i edukowała się w zakresie zdrowego odżywiania. Oto efekty naszej pracy.
Zapraszamy do fotorelacji.
Koordynatorzy działań w zakresie Szkoły Promującej Zdrowie przedstawili i podsumowali dotychczasowe działania, które są wynikiem współpracy z wychowawcami klas oraz wszystkich naszych uczniów i przedszkolaków. Koordynatorzy wskazali również dużą rolę rodziców naszych dzieci, którzy angażują się w działania klasowe i szkolne, co potwierdzenie znalazło w przeprowadzonej ankiecie. Jednoznacznie można stwierdzić, że wszystkim zależy na zdrowiu naszych przedszkolaków, dzieci i młodzieży.
Na posiedzeniu Rady Pedagogicznej dnia 4 marca 2019 roku, w wyniku dyskusji i burzy mózgów jej członków wskazano kolejne propozycje działań mających zapobiegać złym nawykom odżywiania wśród uczniów oraz popularyzujących zdrowe i aktywne życie. Niektóre z nich możliwe są do zrealizowania dzięki wsparciu nie tylko rodziców, ale i naszego organu prowadzącego: Gminy Starogard Gdański.
Działania w obszarze odżywiania:
- dostępność wody pitnej na terenie szkoły,
- wspólne z wychowawcą drugie śniadanie w klasie I-III i w oddziałach przedszkolnych,
- nauka przyrządzania zdrowych posiłków pod hasłem „Dopilnuj, aby Twój kęs miał sens”,
- małe ogródki klasowe (hodowanie ziół wykorzystywanych do urozmaicenia kanapek) na drugie śniadanie klasy I-III,
- „Owocowe dni”
- wspólne picie mleka,
- robimy zdrowe kanapki i sałatki.
Działania w obszarze aktywności fizycznej:
- wycieczki piesze i rowerowe,
- zajęcia ruchowe w terenie,
- akcja „Wsiądź na rower”,
- piknik rodzinny,
- nauka pływania na basenie.
Działania w zakresie zdrowia:
- zaczynamy od rąk – higiena osobista ma znaczenie,
- zdrowy uśmiech – „leczenie ząbka u doktorka” w gabinecie stomatologicznym (lęk to nie moja bajka),
- tolerancja to MY.
LUTY 2019
Wiemy jak ważną sprawą dla naszego zdrowia jest kręgosłup, dlatego na przełomie lutego i marca zajęliśmy się rozpowszechnianiem informacji na temat profilaktyki wad postawy.
Akcja „Mój plecak” – została przeprowadzona, aby sprawdzić czy problem przeciążonych teczek ( pomimo szkolnych szafek dla każdego ucznia) istnieje w naszej szkole. Według zaleceń Głównego Inspektoratu waga szkolnego plecaka nie powinna przekraczać 10-15 % masy ciała dziecka.
W badaniu udział wzięły klasy I- VII szkoły podstawowej. Uczennice z zespołu SzPZ w trakcie przerwy ważyły uczniów i ich plecaki.
Oto nasze wyniki:
Klasa I- 11 %
Klasa II- 8 %
Klasa III- 9%
Klasa IV- 12 %
Klasa V- 13%
Klasa VI- 11 %
Klasa VII- 16 %.
Wyniki przeprowadzonego badania nie są zadowalające. Zauważyliśmy, że wielu uczniów ma zły nawyk noszenia plecaka ( noszenie na jednym ramieniu, oraz zbyt długie szelki). Złe nawyki, przyczynić się mogą do wielu schorzeń kręgosłupa, dlatego ważne jest dopilnowanie prawidłowego noszenia plecaka oraz kontrolowanie jego zawartości.
Podjęte działania:
– dla nauczycieli ( zestaw ćwiczeń śródlekcyjnych),
– dla rodziców ( 10 Zasad Zdrowego Kręgosłupa),
– dla nauczycieli wf ( ćwiczenia wzmacniające i korekcyjne).
Poniżej fotorelacja z akcji szkolnej.
Pozdrawiamy
Zespół do spraw Szkoły Promującej Zdrowie.
10 przykazań Lekkiego Tornistra
- Podczas zakupu tornistra zwróć uwagę na rodzaj materiału, z którego został wykonany, a także czy posiada on specjalnie wyprofilowany tył. Szelki plecaka powinny być szerokie, regulowane oraz umożliwiać Twojemu dziecku swobodne wkładanie i zdejmowanie ciężaru. Pamiętaj, by waga pustego tornistra nie przekraczała 1 kg.
- Zrezygnuj z plecaka na kółkach. Mimo że jego zakup może wydawać się dobrym pomysłem, dziecku trudno będzie nosić tornister na schodach i podczas złej pogody. Poza tym ciągnięcie plecaka jedną ręką zwiększy ryzyko powstania wad postawy. Nie kupuj także tornistra z metalowym stelażem. Twoje dziecko, oprócz książek, będzie musiało dźwigać dodatkowy ciężar!
- Na bieżąco kontroluj, czy ciężar tornistra Twojego dziecka nie przekracza 10% jego masy ciała.
- W celu zmniejszenia wagi przedmiotów znajdujących się w plecaku kupuj zeszyty w miękkiej okładce o grubości nie większej niż 32 kartki. Kanapki zapakuj w specjalne woreczki śniadaniowe bądź lekkie pudełko, a picie – w plastikową butelkę albo specjalny bidon (zaleca się unikanie ciężkich, metalowych bidonów).
- Codziennie wieczorem sprawdź zawartość plecaka swojego dziecka. Wyciągnij niezjedzone kanapki i słodycze, butelki z napojami, kartoniki mleka oraz zbędne podręczniki i zeszyty.
- Dopilnuj, by dziecko miało w tornistrze tylko te podręczniki i zeszyty, które będą mu potrzebne danego dnia.
- Pomóż dziecku prawidłowo zapakować plecak.
- Zwróć dziecku uwagę, by nosiło plecak na obu ramionach.
- Dopilnuj, by rzeczy dodatkowe – akcesoria plastyczne, czyste zeszyty, przybory kreślarskie, dodatkowe piórniki, strój na lekcję w-f, zabawki i inne – dziecko zostawiło w szkolnej szafce lub miejscu do tego wyznaczonym.
- Codziennie dbaj o utrzymanie prawidłowej postawy ciała dziecka. Pamiętaj, że nawyki wypracowane w najmłodszych latach procentują przez całe życie.
STYCZEŃ 2019
GRUDZIEŃ 2018
6 grudnia nasza szkoła była roztańczona 😉 Z okazji Mikołajek zespół do spraw SzPZ postanowiło zrobić Zumbę świąteczna 😉 Uczniowie szkoły w przepięknych strojach w kolorowych barwach tańczyli i śpiewali 😉
Atmosfera w tym dniu była bardzo wesoła 😉
LISTOPAD 2018
W listopadzie nasz zespół do spraw Szkoły Promującej Zdrowie postawił na atmosferę. 21 listopada nasza szkoła obchodziła Dzień Życzliwości i Pozdrowień. Z tej oto okazji koordynatorzy SZPZ przygotowali kolejną akcję dla uczniów. W tym dniu dominował kolor żółty. Uczniowie na cześć tego dnia ubrali się w słoneczne barwy. Oprócz tego uczniowie na przerwach mogli obdarowywać nie tylko uczniów ale również pracowników szkoły, nauczycieli karteczkami z miłymi słowami: Miłego dnia, Wszystkiego dobrego itp. Atmosfera jest tak bardzo ważna , więc dbajmy o nią. Uczniowie i nauczyciele znowu górą!
Z okazji Międzynarodowego Dnia Tolerancji obchodzonego 16 listopada uczniowie kl. III Gimnazjum zorganizowali na przerwach happening. Każdy kto chciał przekazać coś innym, mógł to zapisać na „rączkach”, z których powstało piękne, ogromne drzewo – DRZEWO TOLERANCJI.
Bo Tolerancja to TY i JA!
PAŹDZIERNIK 2018
Miesiąc październik był miesiącem zdrowej żywności. Wiele się działo w naszej szkole. Uczniowie sami przygotowywali zdrowe posiłki. Były to nie tylko zdrowe przekąski ale również sałatki owocowe, soki i wiele innych dań przygotowanych przez najmłodszych! Akcja „Śniadanie daje moc” była w naszej szkole wszędzie! Również w klasie I odbyła się Rondelkolandia. Ciekawe przepisy na smaczne potrawy z wykorzystaniem jajka. Na talerzykach pojawiły się kolorowe kanapki, grzybki, myszki i łódki. Było smacznie i zdrowo Uczniowie mieli wiele radości również obdarowując pysznościami innych uczniów i nauczycieli.
WRZESIEŃ 2018
Tradycyjnie 11 września, na pamiątkę oddania naszej hali sportowej, obchodzimy Dzień Sportu ( minęło już 17 lat ).
W tym roku hasło przewodnie tego Dnia to – Sportowo i Zdrowo.
Dla najmłodszych uczniowie klasy III gimnazjum przygotowali festyn rekreacyjny w ramach którego przeprowadzili wiele konkurencji. Były biegi, rzuty, skoki, tor przeszkód i wiele innych atrakcji.
W klasach starszych do wyboru piłka nożna, dwa ognie oraz sprawnościowy miszmasz, w którym pomieszani uczniowie z wszystkich klas rywalizowali w konkurencjach sprawnościowych ( to dobry sposób na integrację braci szkolnej).
Było aktywnie i radośnie. Hitem okazały się nagrody dla wszystkich – piękne, soczyste JABŁUSZKA!
NA ZDROWIE!!!
22 września również aktywowaliśmy uczniów do pracy. Tym razem była to akcja „Sprzątanie świata”. Cała szkoła prężnie walczyła o czystość naszej okolicy.
RAJD ROWEROWY 100 rowerzystów na 100 – lecie Odzyskania Niepodległości przez Polskę.
W dniu 27.09.2018 odbył się rajd rowerowy, z okazji 100 rocznicy odzyskania niepodległości pt. „100 rowerów, na 100-lecie odzyskania niepodległości”.
Uczniowie dzięki tej wycieczce mogli sprawdzić swoje możliwości kondycyjne. Aktywność ruchowa pobudzona! Bo przecież „Ruch to zdrowie”.
Organ prowadzący wraz ze Starogardzkim Centrum Rehabilitacji zorganizował w semestrze pierwszym zajęcia dla uczniów klas 3 i 4 z zakresu gimnastyki korekcyjnej. Zajęcia te miały poprawić aktywność ruchową oraz nabyć prawidłowe nawyki przyjmowania prawidłowej postawy ciała.